پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:31 - 1398/07/25

یک مقام مسئول کارگری اعلام کرد

کارآفرینی/فضای کسب و کار به امنیت شغلی نیاز دارد

از نگاه رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی دلیل عدم صدور مجوزهای کسب و کار برخی منفعت‌طلبی‌ها و انحصارگری ‌ها است و تا زمانی که امنیت شغلی نیروهای کار حفظ نشود فضای کسب و کار بهبود نمی‌یابد.
به گزارش کارگر آنلاین ، فتح اله بیات در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در اصلاح فضای کسب و کار اظهار کرد: در حال حاضر در سیستم اداری خود بروکراسی‌های زیادی داریم و متاسفانه دست اندازهایی وجود دارد که موجب می‌شوند کارآفرینان از ادامه کار دلسرد و ناامید شوند.
 
وی ادامه داد: وقتی کاری هشت ماه زمان می‌برد و شش ماه در رفت و آمد و کارهای اداری و گرفتن مجوز است نشان می‌دهد که در زمینه مجوزهایی کسب و کاراشکال بنیادی داریم.
 
استفاده از بستر دولت الکترونیک برای رفع موانع کسب و کار
 
این مقام مسئول کارگری با اشاره به طرح جامع قراردادهای کار گفت: این طرح مدتی به شکل آزمایشی اجرا شد و قرار بود به شکل سراسری به مرحله اجرا درآید ولی  بیش از دو سال زمان برد و نتوانست به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کند لذا باید تلاش کنیم سیستم‌های خود را به روز کنیم و از حالت کاغذبازی خارج شویم تا روند اداری مجوزها به سرعت طی شود.
 
بیات تاکید کرد: در این بین فضای دولت الکترونیک بیش از هر چیز راهگشا است و باید تا جایی که می‌توانیم از بستر فضای الکرونیک استفاده کنیم و امضابازی‌های اضافه و هزینه‌تراشی خودداری کنیم تا کارآفرینان و دانشجویان، کارگران و کارفرمایان بتوانند از زمانی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند به نحو شایسته‌تری بهره‌برداری کنند.
 
جلوی پای کارآفرینان سنگ‌اندازی نکنیم
 
وی دلیل عدم صدور مجوزهای کسب و کار و وجود قوانین زائد و دست و پاگیر را وجود منافع یک عده و انحصارگری‌ها ذکر کرد و گفت: ممکن است کسی بخواهد اختراعش را ثبت کند به راحتی جلوی پایش سنگ اندازی می‌کنیم و سد راهش شویم تا منصرف شود.
 
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی خاطرنشان کرد: بی تردید طرحی که به عنوان اختراع یا طرح توسط صاحب آن ارائه می‌شود برای او مهم است ولی وقتی با تاخیر چند ماهه در صدور مجوز روبه رو می‌شود ممکن است رفیق یا رقیب او طرح را کپی برداری کند یا از طریقی نسخه آن را به دست آورد بنابر این تاخیر در صدور مجوز به ضرر تولیدکننده و کارآفرین تمام می‌شود.
 
به گفته بیات، کارآفرینی که برای راه‌اندازی یک کسب وکار روی بازه زمانی یک ماه یا دو ماهه حساب باز کرده اگر گرفتار نوسانات اقتصادی موجود در بازار شود ممکن است ادامه کار برایش به صرفه نباشد.
 
لازمه بهبود فضای کسب و کار، امنیت شغلی است
 
این مقام مسئول کارگری درباره تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار گفت: معتقدم یکی از ملزومات اجرای قانون کار شایسته و قانون فضای کسب و کار امنیت شغلی است و پایه فضای کسب و کار کشور روی امنیت شغلی بنا شده است لذا تا زمانی که قراردادهای موقت و سفید امضا و کوتاه مدت هستند نمی‌توان به امنیت فضای کسب و کار امیدوار بود.
 مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نخبگان و استعدادهای برتر علمی بر لزوم اصلاح فضای کسب و کار، ‌حذف موازی‌کاریهای غلط و برداشته شدن انحصار و موانع کار تاکید فرمودند. به گفته ایشان امروز با توجه به پیشرفتهای علمی‌ دنیا و کسب‌ و کارهای جدیدی که تحقّق پیدا کرده لازم است برخی قوانین نوسازی و بروزرسانی شود.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین